Kopalnia Mysłowice – upadek, część 1

Kopalnia Mysłowice – upadek, część 1

Czas wygrzebać co nieco zdjęć z archiwum. Zima to taki dziwny okres w roku kiedy moje fotograficzne, barwne wyprawy blakną, zaczynając niechybnie obumierać. Ale tylko na chwilę. Wykorzystuję tą porę roku zazwyczaj na takie miejsca, gdzie normalnie latem, przeszkadzałoby mi zielsko i gęste drzewa. Kopalnia ‘Mysłowice’ – tak też było w tym przypadku.

Nim nastały grudniowe mrozy wybrałem się na szereg (post)industrialnych przejażdżek. Na cel wziąłem m.in. Kopalnię Węgla “Mysłowice-Wesoła” a konkretnie ten pierwszy oddział. Typowo partyzancka robota – spacerkiem wzdłuż torów kolejowych i fotografowanie zza płotu. Potem powolna eksploracja w głębi opuszczonego zakładu. Do momentu aż mnie nie wyprosi ochrona. Czasem można się dogadać ale tu tak nie było i dostałem ‘żółtą kartkę’. Oczywiście żadna ochrona nie przeszkadza, w majestacie prawa, dalszemu rujnowaniu kopalni – ileż razy w pobliżu (jak i na terenie obiektu) kręcili się złomiarze i inne miejscowe ‘mrówki’ (drobni zbieracze węgla czy złomu, najczęściej przypadkowi, zubożeni mieszkańcy, podczas gdy złomiarze nierzadko tworzą dobrze zorganizowane bandy).

Taka wielka, nieczynna kopalnia traktowana jest jak wrzód na zdrowym organizmie miasta i gospodarki krajowej. Dla władz górniczych i miejskich jest to wygodne aby zniknęła samoistnie. Pieniędzy na ratowanie zabytków industrialnych jak nie było, tak nie ma. A zawsze na pustym polu będzie można później postawić jakiś market. Wybrałem się doń dwukrotnie w grudniu 2018 roku i dziś większość zdjęć jest już nieaktualnych.

Kopalnia ‘Mysłowice’ w historii

Krótko i historycznie. Kopalnia ‘Mysłowice’ rozpoczęła formalnie swój żywot w 1837 roku, a kończy na naszych oczach. Zapisując się w annałach naszej historii, zarówno pod względem technologicznym jak i społeczno-kulturowym. Tu w 1840 roku zaczęto odwadniać wyrobiska maszyną parową o „szalonej” mocy 6 KM. Tutaj w 1901 roku – jako jedna z pierwszych kopalń świata – wykorzystano na szeroką skalę podsadzkę hydrauliczną. Innymi słowy: zaczęto wypełniać piaskiem pustki po wydobytym węglu, celem zapobieżenia dalszego osiadania terenu. W 1913 roku obok kopalni uruchomiono elektrociepłownię.

W końcu zakład stał się bezpośrednim zarzewiem I Powstania Śląskiego. Latem 1919 roku, niemiecka dyrekcja kopalni ociągała się z należnym wypłatami dla górników – w zdecydowanej większości Polaków. Rozjuszony tłum w końcu ruszył odebrać należności. Wtedy od kul niemieckiej straży granicznej [Grenzschutz] zginęło 10 osób (7 górników, 2 kobiety i 1 dziecko) oraz wiele zostało rannych.

Zdjęcia z wypadu

kopalnia mysłowice

Kopalnia ‘Mysłowice’, ogólny widok od strony ul. Katowickiej. Widać stary zakład przeróbczy, fantazyjnie pomalowany komin kopalnianej ciepłowni oraz szyb Sas.

kolej

Przemysł i kolej – dwa nierozerwalne ze sobą czynniki. Podupadła stacja towarowa Mysłowice.

kopalnia mysłowice
kopalnia mysłowice

Kilka lat wstecz ów ‘przeróbka’ zasłonięta byłaby przez trzy taśmociągi, przerzucone nad torami kolejowymi Katowice-Kraków. Kopalnia rozsiadła się po obu stronach szlaku.

kopalnia mysłowice
kopalnia mysłowice
kopalnia mysłowice

Fragment ‘nowej’ przeróbki. Zakład przeróbczy z reguły był obecny na każdej kopalni i zajmował się obróbką wydobytego węgla (oczyszczanie oraz sortowanie).

kopalnia mysłowice
kopalnia mysłowice
kopalnia mysłowice
kopalnia mysłowice

‘Nowy’, powojenny zakład przeróbczy, po stronie ul. Katowickiej.

kopalnia mysłowice

Stara część kopalni, po drugiej stronie torów, wzdłuż ul. Świerczyny.

kolej

Pociąg regio Katowice-Kraków.

kopalnia mysłowice

Nie wiem skąd ten dziwny pomysł, na malowanie komina, sprzed paru lat.

kopalnia mysłowice
kopalnia mysłowice
kolej

Znów kręcą się tu jakieś pociągi. W tle szyb Łokietek.

kopalnia mysłowice

Widok z okna zrujnowanej nastawni kolejowej.

lokomotywownia

Wybebeszona kopalniana lokomotywownia i nastawnia.

kolej

Książka ‘ruchowa’. W niej informacje z kilku ostatnich lat odnośnie ruchu bocznicowego (ilość wagonów, relacje, na jakim torze, po co, po ile etc.).

kopalnia mysłowice

Jadą dalej ciężkie składy. Ogólnie stacja Mysłowice nadal jest dość ruchliwa choć raczej przelotowa (nie formuje się tu już pociągów) a po dekadach lichych remontów, szkód górniczych i ruchu ciężkich pociągów towarowych, w obrębie stacji obowiązują dalej prędkości 20-40 km/h, także dla pasażerskich. Za chwilę wejdę do opuszczonej nastawni na prawo.

kopalnia mysłowice

Z każdym dniem, konsekwentnie w zapomnienie odchodzi mysłowicka kopalnia. Poświęcę mysłowickiej kopalni jeszcze kiedyś odrębny post, z tegorocznych ‘wydarzeń’ (stąd dziś część 1). Podpowiem jedynie, że powyższe zdjęcie już wrzucam do trwałego archiwum.

2 thoughts on “Kopalnia Mysłowice – upadek, część 1

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *