5 pomysłów jak robić dobre zdjęcia architektury

Chcecie abym podrzucił jakieś pomysły co do fotografii miejskich plenerów? Zdjęcia budowli to nie tylko szablonowe ujęcia jakie znamy z deweloperskich folderów reklamowych. Warto wykazać się kreatywnością i wykorzystać wszelkie sprzyjające wokół nas warunki i obiekty. Jak robić dobre zdjęcia architektury to temat na dziś. Ponieważ jestem maniakiem zdjęć robionych wieczorem wszystkie dzisiejsze zdjęcia będą pochodzić z tego etapu doby. To tzw. niebieska godzina a więcej o niej dowiecie się tu:

1. Kadr poziomy czy pionowy

O tym jaki będzie wydźwięk danego zdjęcia decyduje m.in. jego orientacja – czy to będzie zdjęcie poziome (horyzontalne) czy pionowe (wertykalne). Zazwyczaj przyjmuje się, że im więcej elementów w kadrze jest pionowych to stosujemy kadr pionowy. I odwrotnie. Jednak to już od Ciebie będzie zależało, co chcesz przekazać i/lub uwydatnić na fotografii.

jak robić dobre zdjęcia architektury

Na tym zdjęciu katowickie Centrum Kongresowe schowałem w zarysie betonowej kładki dla pieszych oraz ”stawu” fontanny.

jak robić dobre zdjęcia architektury

Tutaj postanowiłem odwrócić kadr, by uwydatnić pierwszy plan, na którym dominują wspomniane betonowe elementy. Jednocześnie przy zastosowaniu podobnej ogniskowej obiektywu (na pierwszym zdjęciu 16 mm, na tym 13 mm), nie tracę z oczu tematu zdjęciu jakim jest też hala – na obu zdjęciach wizualnie są podobnej wielkości.
Inne dane: przesłona f/14; ekspozycja +1,0; czułość 200 ISO

2. Odbicia oraz symetria

Jeśli dysponujemy obiektywem fotograficznym o dostatecznie szerokim kącie widzenia, możemy spróbować uchwycić coś symetrycznie. Z pomocą może nam przyjść woda albo okna, w których fajnie się odbija rzeczywistość.

jak robić dobre zdjęcia architektury

Niższy taras Centrum Kongresowego został tak zbudowany pod różnymi kątami, by wyglądał jakby na chwilę przed, doszło do impaktu widocznego Spodka, z dachem hali.
To ładny kadr lecz wystarczyło się nieco przesunąć a uzyskujemy coś zupełnie innego.

jak robić dobre zdjęcia architektury

Tutaj nieco się oddaliłem i maksymalnie ”przytuliłem się” do szyby, by uzyskać efekt zbliżony do symetrii. Cały czas operuję tą samą ogniskową – 13 mm. To ważna uwaga – gdy czasem zrobimy te kilka kroków tył/przód czy w boki, możemy uzyskać zupełnie nową perspektywę.
Inne dane: przesłona f/14; ekspozycja 0; czułość 200 ISO

3. Ruch nocnego miasta

Nocą potrzebujemy większej ilości czasu by doświetlić kadr, to oczywiste. Czasem trzeba naświetlać wiele minut. Przez ten czas wszelkie ruchome światła ujęte w kadrze będą rozmyte. Mogą to być światła z przejeżdżających aut czy tramwaju.

jak robić dobre zdjęcia architektury

Jeśli chcemy uchwycić dany pojazd na zdjęciu, warto wyczuć moment spustu migawki w aparacie. Czas naświetlania liczony jest nocą w sekundach a przez ten czas pojazd już może nam wyjechać poza kadr. Tutaj zacząłem odliczanie w momencie gdy tramwaj stał jeszcze na przystanku. Jednocześnie długi czas naświetlania (8 s) sprawia, że pojazd jest na tyle rozmyty, że nie koliduje z widocznością tła (tutaj Teatr Śląski).
Inne dane: przysłona f/14; ekspozycja +2,0; czułość 200 ISO

jak robić dobre zdjęcia architektury

4. Kompozycja w mieście – trójpodział

Zdjęcia budynku, nawet jeśli będzie poprawnie wykonane, zawsze może sprawiać wrażenie takiego mało kreatywnego. Dlatego warto się rozejrzeć dookoła. Może byśmy coś wkomponowali w kadr, tak by go uzupełnić, jednocześnie nie zatracając głównego motywu?

Najczęściej stosuję się do zasady trójpodziału. To najbardziej podstawowa zasada kompozycji. Kadr dzielimy na trzy, pionowe pola. Interesujące nas obiekty umieszczamy wzdłuż dwóch linii dzielących, po prawej i lewej kadru. Takie zdjęcia są najbardziej przyjazne ludzkiemu spojrzeniu na świat.

jak robić dobre zdjęcia architektury

Wieżowiec Altus z lewej oraz fontanna na Rynku w Katowicach z prawej.

jak robić dobre zdjęcia architektury

Wieżowiec KTW z lewej i Pomnik Powstańców Śląskich z prawej.

5. Co by jeszcze dodać do kadru – mnogość planów

Uzupełnienie kadru o dodatkowe elementy wiąże się ściśle z poprzednim punktem. Lecz plany mogą być różne. Mogą to być obiekty tuż obok nas (tzw. pierwszy plan) albo stojące gdzieś w połowie drogi między nami a innym tematem zdjęcia (tzw. plan pośredni).

Sporo będzie zależało od zastosowanej ogniskowej. Im krótsza tym obiekty na pierwszym planie będą bardziej uwydatnione, ”przerośnięte” w stosunku do otoczenia.

jak robić dobre zdjęcia architektury

Na tym zdjęciu choć to kwiaty bardziej przykuwają uwagę to zabytkowa kamienica stanowi wizualnie istotną przeciwwagę.

jak robić dobre zdjęcia architektury

Uzupełnić kadr można nie tylko poprzez obiekty ”naziemne”. Jeśli mam za dużo pustego nieba staram się je ”obrysować” czymś – np. gałęziami. Zdjęcie ukazuje wieżę Warszawa d. kopalni Katowice (dziś Muzeum Śląskie).

jak robić dobre zdjęcia architektury

Na tym zdjęciu wszystko ma swoje ustalone miejsce i wypełnia daną część kadru: wieżowiec KTW (plan dalszy), kładka piesza (plan pośredni) i drzewo (plan pierwszy).

Na dzisiaj to by było tyle. A jeśli kogoś zaintrygowałem fotografią nocną, niech wejdzie w link poniżej:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.